torstai 26. kesäkuuta 2014

"Miksi on niin vaikea keksiä fiksu otsikko?" ja muita kysymyksiä



Varmaan siksi, että kävi juuri niin kuin ennustin, ja unohdin koko blogin tuon ensimmäisen postauksen jälkeen, joten en ole varma pitäisikö kirjoittaa vuolas anteeksipyyntö, tilannepäivitys, vai siirtyä vain suoraan sihen aiheeseen, joka mulla on mielessäni. Siispä teen kaiken edellämainitun. Pyydän nöyrästi anteeksi etten ole kirjoitellut. Siihen on noin miljoona syytä, ja kaikkein keskeisimmästä olen vakaasti päättänyt kirjoittaa joskus tarkemmin. Ja nyt voisinkin korjata hiukan viimeksi esittelemääni identiteettiä. Alkiolaisuus on nyt taaksejäänyttä elämää. Eikä mulla ole vieläkään sitä yksiötä eikä kyllä yliopistopaikkaakaan. Sen sijaan asustan omakotitalossa. Ei, en ole rikastanut yllättäen, Olen vain palannut juurilleni hurmaavaan (tässä on vain pieni vivahde siitä mainitusta sarkasmista) kotikaupunkiini Seinäjoelle ja olen jälleen vanhempieni nurkissa, Tästä äidin kanssa nautitaan niin paljon, että ajoittain ilmaisemme riemumme (naapurien iloksi) huutamalla ;) Kun kaksi samanlaista kohtaa... Oikeasti viihdyn loppujen kopuksi ihan hyvin. Sitä paitsi, ruoka korvaa kaikki muut kuviteltavissa olevat puutteet. Ja odotan enemmän kuin innolla syksyä! Moon menos Ilmajoelle harjoottelemahan sitä murretta, jota minen oo ikinä puhunut, vaikka tykkähänkin kovasti sen kultturellista soinnista...Ai niin ja sivutoimisesti opiskelen kirjoittamisen perusopinnot Etelä-Pohjanmaan Opistolla. Apua, olen kansanopistokierteessä... Joka toivottavasti katkeaa sitten ensi keväänä.

Ja nyt ennen kuin unohdan, arvatkaas mistä päätin alunperin kirjoittaa? Siitä mihin viimeksi lopetin. (Ei hätää, tämä on illuusio, ei mulla oikeasti ole mitään jatkumoa, eikä suunnitelmaa tässä kirjoittamisessa. Vaikka puolen vuoden tauko ehkä omalta osaltaan saattoikin vielä vahvistaa tätä vaikutelmaa.) Kuitenkin, viimeksi uhkailin kirjoittavani jotain liikuntarajoitteestani. Vain hoksatakseni, että mulla ei ole aavistustakaan, miten kirjoittaa aiheesta, josta olen hankkinut materiaalia kohta kaksikymmentä vuotta (apuaa, ikäkriisi on kulman takana! Siis heti lokakuussa, mutta eipäs nyt eksytä) erinnäisissä tilanteissa. Tähän ratkaisun tarjosi eräs mukava Sanni-niminen olento, joka kysyi muutaman sangen olennaisen kysymyksen jotain koulujuttuaan varten. Joten olkaa hyvä, muutama kysymys ja vastaus koskien koulumaaiman mysteerejä:


1.  .Millaisena olet kokenut cp-vammasta johtuvan poikkeavuuden ja kuinka esimerkiksi opettajat ja koulukaverit ovat suhtautuneet?

Yleisesti ottaen hyvin. Ekalla ja tokallahan mua tosin kiusattiin jonkin verran. Nimittelyä ja pilkkaamista ja muuta ”pientä”. Onnekseni olin pienessä koulussa, mikä varmaan edesauttoi sitä, että se lopahti lyhyeen, eikä mulla siksi ole mitään kovin traumaattisia muistoja aiheesta.  Mutta kyllä se silti oli kokemuksena mieleenpainuva. Sitä kautta jouduin ensimmäistä kertaa käsittelemään sitä, että olen jotenkin erilainen kuin muut, ja joku voi vähätellä ja ylenkatsoa mua sen vuoksi. Joten mun täytyi siis opetella pitämään puoleni. Kokonasuuutena ala-aste ja yläaste sujui oikein leppoisasti. Se, että vietin yläasteeni pienessä koulussa, luokalla, jolla oli muutama ihminen, jotka oli tunteneet mut pienestä lähtien, varmaan säästi mut paljolta. Isossa luokassa olisin saattanut joutua silmätikuksi. Niinhän tapahtuu aivan liian monille yläasteiässä, vaikka heissä ei olisi edes osoitettavissa mitään muista poikkeavaa.

Lukioon siirtyminen pelotti mua todella paljon, nimenomaan siksi, että siirryin pienestä koulusta tosi isoon ja tunsin vain pari ihmistä etukäteen. Odotin kauhulla, miten ihmiset suhtautuisivat mun vammaan. Viimeisen kuukauden ennen koulun alkua olin joka toinen päivä varma, ettei kukaan leiki mun kaa. Onneksi pelkoni osoittautui vääräksi (mitä en kai loppujen lopuksi pohjimmiltani edes epäillyt) ja ehdoton enemmistö suhtautui hyvin. Törmäsin vain muutamaan poikkeukseen, jotka muistivat aina kohdella alentuvasti. Mutta onneksi löysin lukiosta myös jotkut rakkaimmista leikkikavereistani ;)

Kaiken kaikkiaan en ole kokenut cp-vammaa mitenkään ylitsepääsemättömänä asiana koulumaailmassa. Olen aina löytänyt oman paikkani kaveripiireissä ja pärjännyt muutenkin hyvin. Totta kai on niitäkin hetkiä, kun liikuntarajoite tuntuu nimenomaan siltä.  Vaikkapa silloin, kun kaveri selittää innoissaan, kuinka mahtavaa liikuntatunnilla testattu tankotanssi oli. Olen aina haaveillut tanssimisesta, mutta kaikkeahan ei tunnetusti voi saada. Ja myönnän, että olen usein ajattelut, että vähättelijöille pitäisi koulussa pärjäämällä todistaa, että on ihan yhtä fiksu kuin muutkin. Toisaalta näen cp-vamman myös positiivisena ”kaverisuodattimena”. Se karsii kätevästi pinnalliset ihmiset, jotka perustavat ensivaikutelmansa vain ulkoisiin tekijöihin.  

2.Mitkä käytännön asiat ovat tuottaneet eniten vaikeuksia tai häiritseviä tilanteita liikuntarajoitteiselle ja miten niitä voitaisiin helpottaa?

Laajassa skaalassa se, että koulujen yleinen esteettömyys ei todellakaan vielä nykyäänkään ole itsestäänselvyys, vaikka sen ehdottomasti pitäisi olla. Esimerkiksi, olin viime vuonna Jyväskylän yliopistolla englannin pääsykokeissa ja kysyessäni sain vastauksen, ettei kyseiseen saliin pääse mitenkään hissillä, vaan portaiden kulkeminen on ainut vaihtoehto. Onnistuu toki, mutta voisi helpommallakin päästä. Edelleen mietin, kuka huolehti siitä, että kanssani samassa salissa oleva pyörätuolissa istuva poika pääsi sinne. Sitten on tietenkin joitain pienempiä asioita, kuten se, että monien tavaroiden, kuten vaikkapa ruokatarjottimen kantaminen on mahdotonta. Onneksi tällaisissa tilanteissa opiskelijat tai opettajat ovat aina olleet ihailtavasti avuksi!

Toinen asia on ihmisten yleinen välinpitämätön asenne, joka paistaa pikkuasioista. Esimerkiksi, jos kävelen jonkun perässä painavasta ovesta ja oletan hänen pitävän ovea auki minullekin, tämä oletus osoittautuu turhan usein vääräksi. Mikä taas johtaa siihen, että ovi lävähtää väistämättä naamalle, koska minulla on jo kädet täynnä nelipistekepeistä, enkä mitenkään kykene vaihtamaan painopistettäni niin nopeasti, että saisin ovesta lennossa kiinni. Ihmiset eivät myöskään aina hoksaa omatoimisesti väistää jos seisovat/istuvat leveästi kulkuväylillä tai portaissa. Paikoissa, joissa on paljon ihmisiä monet saattavat myös kävellä liian lähellä hoksaamatta, että tavallista pienempi osuma saattaa johtaa tasapainon menetykseen. Ja onpa minut joskus juostu anteeksipyytämättä kumoonkin.


3.   Millaista kohtelua toivoisit opettajilta? Mitä heidän tulisi tietää ja huomioida?

Neutraalia, mutta tiedostavaa ja huomioivaa. Tarkoittaen siis käytännössä sitä, että on todella inhottavaa, jos huomaa, että opettaja (tai kuka tahansa) selvästi stressaa miettiessään, miten huomiosi minut parhaiten. Se on tarpeetonta ja yleensä johtaa kiusalliseen yliyrittämiseen.  Mikä taas aiheuttaa joskus nöyryyttäviä, tai ainakin alentavia tilanteita. Esimerkki: Joskus lukiossa historian tunnilla pyydettiin järjestäytymään neljän ryhmiin jotain tehtävää varten, ja olin kääntymässä tuolillani, että minä ja vierustoverini voisimme istua kasvokkain takana istuvan parin kanssa. Ohikulkeva opettaja kysyy ”Ei kai sun ole raskasta kääntyä ympäri?” Tuon kaltaisiin kysymyksiin on joskus vaikea vastata naama peruslukemilla, jos suoritettava ”tehtävä” on täysin omien kykyjen rajoissa. Tuollaisesta tulee nimittäin sellainen olo, että kommentoijan oma ajatus on ”eipä näytä onnistuvan” vaikka itsellä ei olisi mitään ongelmaa. Toteutus ei vain ehkä aina ole sulavimmasta päästä. Siispä, aina voi kysyä ”Tarvitsetko apua?” Se on usein jopa toivottavaa. Oman mielipiteen esittäminen avun tarpeellisuudesta taas ei ole.

Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että vaikkapa lukiossakin sain lähes ainoastaan hyvää kohtelua. On aina yhtä ilahduttavaa, kun opettaja tulee omatoimisesti ajatelleeksi niitä pieniä tekoja, jotka eivät ole välttämättömiä, mutta ehdottomasti elämää helpottavia: jos hän esimerkiksi tuo suoraan minulle jonkin monisteen jonka käski hakea luokan edestä, pyytää muita siirtymään mieluummin minun luokseni ryhmätöissä, hakee koepaperit kun näkee minun nousevan tai vaikka vain avaa oven.
Opettajien ei varsinaisesti tarvitse valmiiksi tietää mitään, koska jokaisen tarpeet ovat yksilölliset. Mielestäni paras yleisohje olisi: ”Jos et tiedä, kysy, älä oleta mitään!”  Ja olennaista on tietenkin muistaa liikuntarajoitteisen ihmisen vaikutus aina luokan toimintaa suunnitellessa. Ei ole kiva havaita, että luokan yhteisen illanvieton toiminnaksi on suunniteltu liikunnallisia leikkejä, tai että luokkaretki tehdään jollain tavalla vaikeakulkuiseen kohteeseen.



4.    Onko oma tai muiden suhtautuminen muuttunut siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja lukioon?

Ensimmäisen kysymykseen viitaten, ala-asteen kiusaamiskokemus avasi ensimmäisen kerrat silmät oman erilaisuuden pohdinnalle. Mutta peruskoulun ajan sanoisin suhtautuneeni liikuntarajoitteiseeni melko neutraalisti, asenteella ”näin ne asiat nyt on Lukion alku oli ehkä tietynlainen murros. Siinä iässähän omaa naiseutta, fyysistä viehättävyyttä, ja seksuaalisuutta pohdintaan ihan eri tavalla kuin aiemmin, ja toki cp- vamma tuo siihen oman twistinsä.

Muiden suhtautumisesta taas voisin sanoa, että reaktiot muuttuvat iän myötä epäsuoriksi. Ala- ja yläasteella kiusaaminen on luonteeltaan suoraa; nimittelyä tai pilkkaa. Toisaalta myös mieltä askarruttavat kysymykset kehdataan esittää, eivätkä ne jää naamasta näkyväksi kuumeiseksi pohdinnaksi. Lukioiästä eteenpäin taas ei useinkaan voi nimetä mitään suoria loukkaavia tekoja, mutta rivien välistä on joskus havaittavissa alentuva suhtautuminen. Sen aistii vaikkapa katseista tai puhetavasta, mutta sitä on vaikea osoittaa mitenkään, vaikka se usein satuttaa enemmän kuin suora pilkka.


5.      Olen nähnyt sinulla ”Asenne ratkaisee aina” –rannekkeen. Onko asia näin?


Ikävähän se on kyynikkona myöntää, mutta joskus nämä kliseet ovat kliseitä syystä ;)  Pakko se on vastata että ehdottomasti! Kyse ei ole siitä, mitä elämässään kohtaa, vaan siitä, miten siihen suhtautuu. (Siitä huolimatta, vaikken sitä ihan aina muistakaan. Täytynee kirjoittaa otsaan.)

Tänne asti lukeneita ei palkita. Muuta kuin lämpimällä ailahduksella siitä, että et koskaan saa näitä minuutteja takaisin.
Varokaa vain, saatan jopa inspiroitua tästä touhusta taas ja toteuttaa muutaman idean, jotka mulla on varastossa!
Siihen saakka ...ööö...voitte vaikka kasvaa ihmisinä ja palailla sitten taas lukemaan! (Ja jos ylläpidän tällaista postaustahtia, teillä on siihen paljon aikaa)

Palaillaan!¨

-Jenniina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti